رضا رشید دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع، از رساله خود با عنوان «ارائه مدلی پایدار برای مسأله مکانیابی-مسیریابی احتمالی میکروهابهای متحرک با برداشت و تحویلدهی» به راهنمایی آقای دکتر تیموری ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ دفاع خواهد نمود.
شماره دانشجوئی: ۹۴۸۷۳۰۱۸
نشانی الکترونیکی: za.rashid۶۹gmail.com
استاد راهنما: آقای دکتر ابراهیم تیموری
استاد مشاور:-
اساتید داور داخلی: آقای دکتر سعید یعقوبی- آقای دکتر احمد ماکوئی
اساتید داور خارجی: آقای دکتر علی حاجیآقابزرگی امیری- آقای دکتر مصطفی ستاک
زمان دفاع: ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲- ساعت ۱۳ کلاس ۲۰۸ ( طبقه دوم دانشکده)
چکیده:
بهبود سیستمهای توزیع به عنوان جزئی جداییناپذیر از سیستمهای لجستیکی، به عنوان یکی از عنصرهای توسعه و رشد زنجیرههای تأمین محسوب میشود. یکی از راهکارهای ارائه شده در این حوزه بهرهگیری از میکروهابهای متحرک (از جمله کامیونهای مجهز به پهبادها) میباشد تا به نوعی از ظرفیت وسائل نقلیه با ظرفیت بالا و کیفیت و هزینههای اندک خدمترسانی وسائل نقلیه کوچکتر به صورت همزمان بهره گرفته شود.
تحقیق حاضر نیز به منظور ارتقای کارایی حمل و نقل کالا توسط سیستمهای مبتنی بر کامیون و پهباد، با تمرکز بر زمان خدمترسانی به مشتریان و همچنین شاخصهای پایداری (اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی)، چندین مدل ریاضی خطی برای مسائل الف- مسیریابی کامیون و پهباد با زمان حمل و انتشار گازهای گلخانهای وابسته به زمان، ب- مسیریابی ترکیبی کامیون و پهباد با لحاظ احتمال حضور مشتریان و پ- برداشت و تحویلدهی با درآمد در سیستم دو سطحی کامیون و پهباد و پ- برداشت و تحویلدهی با درآمد در سیستم مبتنی بر میکروهابهای متحرک، ارائه شده است. در این خصوص، در مسائل چند هدفه، از رویکرد تابع هدف وزنی بهره جسته شده است. از آنجا که روشهای حل دقیق قادر به حل مسائل یاد شده در ابعاد واقعی و بزرگ نمیباشند، در این تحقیق همچنین از یک الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر و همچنین یک الگوریتم شاخه و کران برای حل مسائل بهره جسته شده است.
در نهایت با استفاده از ارزیابی مدلهای پیشنهادی با استفاده از دادههای مطالعه موردی و همچنین ساخت دادههای نزدیک به واقع مدلهای پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از نتایج آن میتوان به بالاتر بودن کارایی سیستمهای مبتنی بر کامیون و پهباد به نسبت سیستمهای حمل و نقل مبتنی بر صرفاً وسائل حمل و نقل زمینی اشاره داشت. |