ارائه سمینارهای گرایش کنترل توسط دانشجویان ارشدبرای دانشجویان کارشناسی : انجمن علمی دانشکده مهندسی برق در تاریخ یازدهم دی ماه 1390 ، 2 سخنرانی علمی برگزار نمود که طی آن آقای پروفسور حمید تولیت ، استاد دانشگاه Texas A & M ، به دعوت آقای دکتر واحدی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ، برای عده کثیری از دانشجویان و اساتید سخنرانی فرمودند. قابل توجه است که این برنامه با استقبال بسیار زیاد اساتید و دانشجویان دانشگاه های تهران مواجه شد. عنوان و ساعت برگزاری سخنرانی ها مطابق جدول زیر صورت گرفت : ساعت برگزاری | عنوان سخنرانی | 12 – 10 | Introduction to Magnetic Gears | 15 - 13 | Advances in Electrical Machines and Drives |
طی این سخنرانی ها اساتید و دانشجویان شرکت کننده با علم روز گرایش الکترونیک قدرت آشنا شده و استاد محترم، آقای پروفسور تولیت به تمامی سؤالات و ابهامات حاضرین پاسخ دادند. در انتهای مراسم به رسم یادبود یک جلد قرآن کریم به همراه لوح تقدیر از طرف انجمن علمی و دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران به ایشان اهداء و از زحمات ایشان تشکر و قدردانی گردید. خلاصه ای از مطالب ارائه شده در این سخنرانی ها: در سخنرانی اول که تحت عنوان جعبهدندههای مغناطیسی ( Magnetic Gears ) برگزار شد، ایشان ابتدا به بررسی جعبه دندههای مکانیکی رایج پرداختند. راندمان پایین، وزن بالا و حجم بزرگ از جمله مشکلات این جعبه دندهها در کاربردهای تغییر سرعت میباشد. بهعنوان مثال در نیروگاههای بادی که برای تبدیل سرعت پایین چرخش پرهها، به سرعت مناسب برای ژنراتور استفاده از جعبه دنده ضروری است، وزن این جعبه دنده که باید به همراه ژنراتور در محفظه توربین بادی و روی دکل نصب گردد، به چند تن نیز میرسد. علاوه بر مسئله وزن و حجم، مسئله تأثیر پذیری آنها از شرایط نامساعد مانند تغییر سرعت ناگهانی باد نیز میتواند نقطه ضعف جعبه دنده های مکانیکی محسوب گردد. برای حل این مشکلات جعبه دنده مغتاطیسی طراحی و ارائه گردیده است. در یک جعبه دنده مغناطیسی که ساختاری مشابه یک ماشین الکتریکی دارد، نحوه قرار گرفتن آهنرباهای دائم در اطراف بخش داخلی و بخش خارجی جعبه دنده به نحوی است که بر اثر چرخش یکی از بخشها، بخش دیگر نیز با سرعتی متناسب شروع به حرکت میکند. نسبت بین سرعت دو بخش جعبه دنده به تعداد آهنرباهای تعبیه شده در دو بخش بستگی دارد. با توجه به اینکه اصطکاک مکانیکی بین چرخ دندهها در این جعبه دنده وجود ندارد، انتظار میرود که نمونههای اصلاح شده بعدی بتوانند راندمان بالایی داشته و عملکرد بسیار بهتری نسبت به جعبه دندههای مکانیکی موجود از خود نشان دهند. در سخنرانی دوم نیز که تحت عنوان پیشرفتهای اخیر در زمینه الکترونیک قدرت و ماشینهای الکتریکی برگزار شد، وی به بررسی نیاز کشورها به تکنولوژی ساخت ماشینهای الکتریکی جدید و نقش پررنگ این تجهیزات در صنعت پرداخت. ایشان اظهار نمودند که با توجه به جدید بودن بحث الکترونیک قدرت و کاربردهای آن بخصوص در کنترل ماشینهای الکتریکی، خلاء محسوسی در زمینه کارشناسانی که در هر دو زمینه تخصص داشته باشند و بتوانند طراحی ماشینهای الکتریکی را با توجه به کنترلکنندههای الکترونیک قدرت انجام دهند، به چشم میخورد به نحوی که در آمریکا تقاضا برای دانش آموختگان در این زمینه بسیار بیشتر از متقاضیان میباشد. از مهمترین دلایل این مسئله به دو نکته میتوان اشاره کرد. اول عمر کوتاه این دانش که به زمان پیدایش نیمههادیه در حدود 50-40 سال قبل بازمیگردد و هنوز به خوبی به محققان معرفی نشده و مسئله دوم عملکرد بسیار خوب سیستمهای الکتریکی نسبت به سیستمهای مکانیکی مشابه که علاوه بر حجم، وزن و قیمت کمتر، راندمان بالاتری نیز دارند و اهمیت این مسئله با توجه به قیمت بالای انرژی و کمبود منابع آن دو چندان میگردد. ![AWT IMAGE](files/cssa/pages/90/901020_11.gif)
|