تاریخچه:
با توجه به پیشنهاد آقای مهندس ترکان، معاون وقت وزارت صنعت مبنی بر ایجاد دانشکده مهندسی خودرو در کشور، با تلاش های آقای دکتر محمدحسن شجاعی فرد و همکاری رئیس دانشگاه وقت، جناب آقای دکتر ازهری، دانشکده مهندسی خودرو در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار در ایران تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت و موفق به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی خودرو در سه گرایش گردید. این رشته پس از تصویب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقطع کارشناسی ارشد، با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دو شرکت معظم خودروسازی کشور (ایرانخودرو و سایپا)، دانشجویان را از طریق بورسیه به این رشته جذب نمود. امروزه بسیاری از دانش آموختگان این دانشکده جذب صنعت خودرو و صنایع وابسته شده اند و منشاء خدمات فروانی در آن بودهاند. همچنین برخی از فارغ التحصیلان نیز به دنبال ادامه تحصیل وارد دانشگاههای معتبر ایران و آمریکا و کانادا در مقطع دکترا شدهاند.
این دانشکده که در نوع خود در ایران و خاورمیانه بینظیر است، افتخار دارد که توانست با تلاش چند ساله، رشته مهندسی خودرو را در مقطع کارشناسی نیز به تصویب وزارت آموزش عالی برساند و از مهر ماه سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ با جذب دانش آموزان برجسته کشورمان بر سرعت تحولات صنعت خودرو بیفزاید. همچنین در سال ۱۳۸۷در مقطع دکترا نیز مجوز لازم و تصویب وزارت آموزش عالی دریافت گردید و دانشجویان در مقطع دکترا از مهر ماه ۱۳۸۸ آغاز به تحصیل نمودند.
اهداف:
اهداف استراتژیک این دانشکده عبارت است:
• تربیت دانش آموختگان نخبه در رشته مهندسی خودرو در مقاطع مختلف برای:
o ارتقاء کیفیت در صنعت خودرو و صنایع وابسته آن در داخل کشور
o راه اندازی و بهبود عملکرد واحدهای تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی در صنعت خودرو و صنایع وابسته آن در داخل کشور
o بهبود مدیریت و امکان رشد مدیران در صنعت خودرو و صنایع وابسته آن در داخل کشور
• افزایش رقابت پذیری شرکتهای خودروسازی و صنایع وابسته به آن در سطح جهانی
• ایجاد ایده های خلاقانه جدید در صنایع خودروسازی
• کمک به خط مشی گذاری و سیاستگذاری برای صنعت خودرو
• کمک خط مشی گذاری و سیاستگذاری برای مدیریت مصرف انرژی در سطح کلان در صنعت حمل و نقل کشور
• ایجاد محیط پویا و الگویی برای پیشرو بودن برای ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه علم و صنعت، دانشگاههای ایران و منطقه
• جذب دانشجویان نخبه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا
• ارتباط موثر و کامل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای قابلیت جذب تمامی فارغالتحصیلان این رشته پس از فارغالتحصیلی
• حفظ کیفیت آموزشی در مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد برای قبولی صددرصد تمامی علاقهمندان به تحصیل این دانشکده در مقطع بالاتر
• گسترش پژوهش صنعت محور در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
معرفی رشته مهندسی خودرو
امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمیتوان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نادیده گرفت. انواع خودروی سواری، موتور سیکلتها، اتوبوسها و مینیبوسها در شهرها و اتوبوسها، کامیونها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب میشوند. البته کلمه خودرو معادل فارسی کلمه Vehicle است که قطارها، کشتیها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل میشود. اما مهندسی خودرو، بهطور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمین حرکت میکنند. البته با پیشرفت فناوریهای جدید و کاهش ذخایر سوختهای فسیلی و همچنین افزایش مسئله آلودگی در دنیا فناوریهای نوینی در این زمینه از قبیل خودروهای خودران و انواع خودروهای برقی (خودروهای تمام الکتریکی، هیبرید الکتریکی، پیل سوختی و خورشیدی) به شدت در حال توسعه می¬باشند.
به طور کلی هر خودرواز قسمتهای مختلفی تشکیل شدهاست: قوای محرکه (شامل منبع تولید توان و سیستم انتقال قدرت)، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و ترمز، سازه و بدنه، تزیینات داخلی، سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی، سیستم تهویه مطبوع و دیگر سیستمهای جانبی. مهندسی خودرو، رشتهای است که طراحی، مدلسازی، شبیه سازی، بهینهسازی و ساخت اجزای مختلف در انواع مختلف خودرو را در برمیگیرد. اما از آنجا که خودرو، ابزاری است که از مجموعههای مختلف تشکیل شدهاست و دارای کاربردهای متفاوتی است، این رشته، ترکیبی از علوم مختلف کلاسیک و مدرن شامل علوم مختلفtمهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی علم مواد و حتی علوم مدیریتی است و از اینرو رشتهای کاربردی و کاملا جذاب است. بهعبارت دیگر، مهندسیخودرو یک رشته میانرشتهای و فراگیر است. چنین رشتهای نتیجه پیشرفتهای بشر در اواخر قرن بیستم است.
طراحی سرفصلهای آموزشی در مهندسی خودرو به گونه ای صورت گرفته تا دانشجویان با مراحل مختلف طراحی، ساخت و آزمایشهای استاندارد مهندسی خودروها و در نهایت تبدیل ایده به محصول واقعی آشنا شوند. دانشجویان این رشته با کسب آمادگی حین مطالعه دروس در راستای تحقیقات ابتدا درسی به نام سمینار را میگذرانند و متعاقبا پایاننامه خود را اخذ مینمایند. در سمینار دانشجویان با راهنمایی استاد راهنما و با مجوز دانشکده میتوانند به بررسی انواع تکنولوژیهای روز دنیا بپردازند. در مرحله انجام پایاننامه، عموما دانشجویان با کمک استاد راهنمای خود با ارتباطی که با بخشهای مختلف شرکتهای خودروسازی بزرگ کشور برقرار میکنند، پروژههای کاربردی تعریف میکنند. اگر کار تحقیقاتی در حیطه شبیه سازی کامپیوتری باشد، در دانشکده به کار تحقیق ادامه میدهند و اگر کار آزمایشگاهی مورد نیاز باشد، در آزمایشگاههای دانشکده و یا در یکی از زیرمجموعههای شرکتهای خودروسازی تحقیقات زیر نظر استاد راهنما ادامه مییابد. دانشجویان عملا تحت این فرآیند، هرچه بیشتر با صنعت خودرو از نزدیک آشنا میشوند.
رشته مهندسی خودرو دارای پنج گرایش مختلف قوای محرکه خودرو (یا سیستم محرکه خودرو)، طراحی سیستم های دینامیکی خودرو (سیستم تعلیق، ترمز و فرمان و ...)، سازه و بدنه خودرو، الکترونیک و برق خودرو و نگاهداشت خودرو میباشد که در ادامه به معرفی هریک از این رشتهها به صورت جداگانه پرداخته شده است. شایان ذکر است که اگرچه مطابق قوانین فعلی وزارت علوم ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مشروط به رشته های خاص در مقطع پایین تر نشده است، اما توصیه میگردد که در سه گرایش اول دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک، در گرایش چهارم دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق و در گرایش نگاهداشت دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و مهندسی صنایع، این دانشکده را برای ادامه تحصیل خود برگزینند. همچنین، شایان ذکر است که در تمامی سه گرایش اول، دانشکده مهندسی خودرو هر ساله اقدام به جذب علاقه مندان به تحصیل در مقطع دکترا (بنا به ظرفیت) در تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم و پردیس می نماید.
از جمله دانشگاههایی که گرایش های مهندسی خودرو را ارائه می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد. جهت مشاهده جزئیات بر روی آن کلیک کنید.
• Esslingen University of Applied Sciences (آلمان)
• Clemson University, Department of Automotive Engineering (آمریکا)
• University of Brighton (انگلستان)
• Eindhoven University of Technology (TU/e) (هلند)
• Birmingham City University (انگلستان)
• University of Surrey (انگلستان)