|
خودرو، یکی از زمینه های صنعتی و اقتصادی در حال تحول دنیا است که از حدود ۱۳۰ سال پیش تا کنون لوکوموتیو اقتصادها، علوم و فناوری های گسترده و متعددی در سطوح مختلف بوده است و همچنان این نقش را به خوبی بازی می کند. خودرو، نمادی است از آخرین دستاوردهای دانش و فناوری بشری و در دهه پیش رو در حال تحولات اساسی است.
یکی از این مهمترین تحولات در زمینه قوای محرکه و سیستمهای انتقال قدرت و مدیریت انرژی در خودرو است. پیشرفتها در پنجاه سال گذشته حول موتورهای درون سوز و سیستمهای انتقال قدرت آن چشمگیر بوده است و امروز نزاع رقبا بر سر صدمهای پیشرفت در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، کنترل پذیری، رفتار بهتر رانندگی، و قابلیت اطمینان و طول عمر می باشد. امروزه موتورهای احتراق داخلی مجهز به انواع فناوری پیشرفته از جمله EMS، OBD، CVVT، VILM، VCR، TwinTC، VGT، WGT، VISو انواع مشتقات آنها است. اما همچنان موضوع کیفیت احتراق با انواع سوخت از جمله بنزین، گازوییل، گاز طبیعی و گاز حاصل از نفت، زیست سوختها، الکلها، و اخیرا هیدروژن و آمونیاک، موضوع بسیار جدی ای در مبحث تحقیقاتی در مورد خود موتورهای احتراق داخلی می باشد. همچنین الکتریکی کردن (Electrification)انواع ملحقات از جمله موارد فناورانه در این زمینه است.
|
|
با پیشرفت علم و تکنولوژی علاوه بر توسعه گیربکس های دستی ، گیربکس های اتومات شامل AT، CVT، DCT و گیربکس های هیبرید DHT مورد توجه محققین و صنعتگران قرار گرفته است. امروزه مباحث کاهش نویز ناشی از Pitting و Scuffing در طراحی چرخدنده ها، کاهشRattling/Clattering ،طراحیو بهینهسازی کلاچ های خشک ، تر و Dual Clutch، انتخاب روانکار متناسب با گیربکس های متفاوت، Matching موتور و گیربکس از موضوعات مورد توجه محققین در صنعت خودرو می باشد.
|
|
همچنین طراحی و بهینه سازی عملکرد انواع سیستم های جانبی موتور نظیر مجموعه خنک کاری، مجموعه ورودی هوا، مجموعه HVAC، مجموعه اگزوز با تمرکز بر کاتالیست، مافلر و انواع فیلتر و EGR در دستور کار تحقیقاتی و توسعه فناوری محققین می باشد.
|
|
در این میان، در سالهای اخیر با توجه به نگرانیهای زیست محیطی و بحران انرژی، توسعه انواع قوای محرکه نوین(BEV, PHEV, HEV, FCEV, and VIPV) به شدت مورد توجه سیاستگذاران، صنعتگران و محققان این حوزه می باشد. در گروه قوای محرکه، در این زمینه، موضوعاتی چون انتقال حرارت، طراحی انواع سیستم های مدیریت حرارتی (نظیر سیستم های مبتنی بر مواد تغییر فازدهنده، لوله حرارتی و ....) و مدیریت انرژی و تحلیل چرخه عمر (LCA)، در باتری ها، پیلهای سوختی، پنلهای فوتوولتائیک، الکتروموتورها و بردهای کنترلی، مخازن ذخیره ساز هیدروژن و سیستمهای بازیافت انرژی مورد مطالعه و پژوهش قرار میگیرند.
|
افرادی که علاقه مند به هر یک از زمینه های موتورهای احتراق داخلی، باتری، سیستمهای انتقال قدرت کلاسیک و هیبریدی (البته از منظر مکانیک حرارت و سیالات) هستند، می توانند به صورت کاملاً حرفهای علائق خود را در قالب پایاننامه ها و رسالههای ارشد و دکتری و تحت راهنمایی اساتید خبره و صاحب نظر دنبال کنند و در سطح جهانی به رقابت با دانشمندان برتر بپردازند.
نرم افزارهایی که عمدتا در این گروه مورد استفاده اساتید و دانشجویان است، نرم افزارهایی مانند GTSuite، AVL Boost، AVL Fire، Fluent, AmeSim، Converge میباشد که در آزمایشگاه های "سیستم های انتقال قدرت" و "شاره ها و سازه های خودرو" امکان استفاده از این نرم افزارهای تخصصی بر روی پردازنده های بسیار پیشرفته وجود دارد.
|
شایان ذکر است کسانی که به کاربرد هوش مصنوعی و انواع روشهای یادگیری ماشین علاقه مند هستند، می توانند با ورود به این رشته کاربرد این روشهای نوین را در سیسمتهای جاری و جدید قوای محرکه، به چالش کشیده و ایده های جدید و خلاقانه ای را به دنیای علم و فناوری معرفی کنند.
گروه قوای محرکه دانشکده مهندسی خودرو با تکیه بر تجربه و دانش گرانقیمتی که طی سالهای گذشته در میان اساتید و دانش آموختگان خوب آن رسوب کرده و بر مبنای ارتباطات صنعتی بسیار عالی با مراکز تحقیقاتی قوای محرکه در کشور از پژوهشگران و دانشجویان علاقمند به قوای محرکه خودرو به منظور حل مسائل و چالشهای جدی عملی و صنعتی در این حوزه استقبال مینماید.
|
دکتر امیرحسن کاکائی (مدیر گروه) |
|
|
|
|
|
دکتر امیر حسن کاکائی ( دانشیار) |
دکتر غلامرضا مولایی منش ( دانشیار) |
دکتر علی قاسمیان مقدم ( استادیار) |
دکتر علیرضا بتوئی ( استادیار) |
دکتر مسعود دهمرده ( استادیار) |