رشته/گرایش طراحی سیستمهای دینامیکی خودرو از لحاظ روش مشابه رشته/گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل مهندسی مکانیک با تمرکز بر دینامیک خودرو، طراحی شاسی پیشرفته خودرو، خودروهای خودران و خودروهای برقی و هیبرید میباشد. هر بخش دیگری از خودرو که نیاز به تحلیل دینامیکی و کنترل داشته باشد در این گرایش مورد توجه است.
برخی نشریات مخاطب مقالات اساتید و دانشجویان این رشته عبارتند از:
برخی دروس تخصصی این رشته عبارتند از:
دینامیک خودرو (Vehicle Dynamics)
دینامیک خودرو شاخه ای از علم دینامیک است که به بررسی حرکت خودرو روی جاده بر اثر فرمان دادن راننده می پردازد. بیشترین پیچیدگیهای موجود در دینامیک خودرو ناشی از تعامل تایر با جاده در شرایط مختلف محیطی و حرکتی است. در این درس مبانی سینماتیکی و دینامیک حرکت خودرو پرداخته می شود. سرفصلهای این درس عبارتند از:
فصل اول – مقدمه
فصل دوم – هندسه و سینماتیک حرکت خودرو
فصل سوم – نیروهای وارد شده به خودر
فصل چهارم – معادلات دینامیکی حرکت خودرو
فصل پنجم – دینامیک خودرو در حرکت پایدار
فصل ششم – دینامیک خودرو در حرکت گذرا
فصل هفتم – آزمونها و کنترل دینامیک خودرو
خودرو های برقی و هیبرید (Electric and Hybrid Electric Vehicles)
در این درس مبانی عملکرد و طراحی خودروهای برقی و هیبرید الکتریکی مورد بحث قرار می گیرد. دسته بندی خودروهای هیبرید از جنبه های گوناگون صورت می گیرد و مزایای هر چیدمان نیز مشخص می شود. سرفصلهای این درس عبارتند از:
فصل اول – مقدمه
فصل دوم – چیدمانهای مختلف خودروهای هیبرید برقی
فصل سوم – تحلیل اجزای اصلی خودروهای برقی و هیبرید
فصل چهارم – تحلیل عملکرد خودروهای برقی و هیبرید
فصل پنجم – اندازه یابی اجزای اصلی خودروهای برقی و هیبرید
فصل ششم – مبانی محاسبات انرژی ترمزی بازیافتی
فصل هفتم – مبانی استراتژی مدیریت انرژی خودرو
طراحی سیستمهای انتقال قدرت خودرو (Design of Vehicle Powertrain Systems)
در این درس مبانی حرکت طولی خودرو (عمدتا شتابگیری) تحت شرایط مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر آن طراحی نسبت دندههای گیربکس، مبانی تحلیل دینامیک خودرو در زمان رها سازی کلاچ در گیربسهای دستی، محاسبات شیبروی خودرو، محاسبات حداکثر سرعت و موارد دیگر نیز مورد بحث قرار می گیرد. در مورد گیربکسهای اتوماتیک و نحوه تعویص دنده و زمان تعویض صحبت می شود. نهایتا مبانی محاسبات مصرف سوخت خودرو ارائه می شود.
سرفصلهای این درس عبارتند از:
فصل اول – مقدمه
فصل دوم – مبانی تولید تورک در موتورهای احتراقی
فصل سوم – تحلیل دینامیک حرکت طولی خودرو
فصل چهارم – طراحی و تحلیل گیربکس
فصل پنجم – محاسبات مصرف سوخت خودرو
سیستمهای ترمز و فرمان
حوزه سیستمهای ترمز و فرمان، حوزه ای مهم از مهندسی خودرو است که بر طراحی، توسعه و آزمایش سیستمهای ترمز و فرمان در وسایل نقلیه تمرکز دارد. این زمینه شامل استفاده از اصول مهندسی مکانیک برای توسعه سیستمهای ترمز است که میتواند به طور مؤثری سرعت خودروها را کاهش داده یا متوقف کند، در حالی که از ثبات و کنترل خودرو در هنگام ترمز نیز اطمینان حاصل میکند. این رشته همچنین شامل طراحی و توسعه سیستمهای فرمان، از جمله فرمان برقی، فرمان rack-and-pinion و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) میشود. کتابهای این حوزه موضوعاتی مانند طراحی و تحلیل سیستم ترمز، طراحی و آزمایش سیستم فرمان، دینامیک خودرو و ملاحظات ایمنی را پوشش میدهند. از جمله کتابهای قابل توجه در این زمینه، که پوشش عمیقی از جنبههای نظری و عملی سیستمهای ترمز و فرمان ارائه میکنند و مراجع مفیدی برای مهندسان و محققان علاقمند به فعالیت در این زمینه، میتوان به کتابهای زیر اشاره کرد:
نرم افزارهای مرتبط:
تایر و جاده
حوزه تایر و جاده یک حوزه تحقیقاتی چند رشتهای است که علم پلیمر، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران را برای مطالعه تعامل بین تایرها و سطوح جاده ترکیب میکند. این زمینه شامل درک خواص فیزیکی و شیمیایی لاستیکها و سطوح جاده و همچنین رفتار دینامیکی لاستیکها در سطوح مختلف جاده است. محققان در این زمینه موضوعاتی مانند اصطکاک تایر، مقاومت غلتشی و سایش و همچنین تأثیر بافت سطح جاده، ناهمواری و خواص مواد بر عملکرد تایر را بررسی میکنند.
کتابهای این حوزه موضوعاتی مانند مکانیک لاستیک، طراحی سطح جاده و تعامل وسیله نقلیه و جاده را پوشش میدهند. برخی از کتابهای قابل توجه در این زمینه که مروری جامع بر جنبههای نظری و عملی فعل و انفعالات تایر و جاده ارائه میکنند و مراجع مفیدی برای محققان و مهندسان فعال در این زمینه هستند، عبارتند از:
نرم افزارهای مرتبط:
خودروهای خودران و هوشمند
حوزه خودروهای خودران و هوشمند یک حوزه تحقیقاتی به سرعت در حال رشد است که بر توسعه وسایل نقلیه خودران و سیستمهای پیشرفته کمک راننده تمرکز دارد. این زمینه شامل استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و شبکه عصبی است تا وسایل نقلیه را قادر سازد تا محیط اطراف خود را شناسایی کرده و به آن پاسخ دهند و بدون دخالت انسان تصمیمگیری کنند. محققان در این زمینه موضوعاتی مانند ترکیب حسگرها، نقشه برداری، بومیسازی و الگوریتمهای کنترل و همچنین مسائل مربوط به ایمنی، امنیت و اخلاق را بررسی میکنند.
کتابهای این حوزه موضوعاتی مانند سیستمهای خودروی خودمختار، سیستمهای حمل و نقل هوشمند، بینایی کامپیوتری برای وسایل نقلیه خودران و یادگیری ماشین برای رانندگی خودکار را پوشش میدهند. برخی از کتابهای قابل توجه در این زمینه عبارتند از:
نرم افزارهای مرتبط:
دکتر مسعود مسیح طهرانی
(مدیر گروه) |
دکتر بهروز مشهدی ( استاد) |
دکتر سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی ( استادیار) |
دکتر مسعود مسیح طهرانی ( استادیار) |
دکتر عبدالله امیرخانی |