هدف

گرایش سازه و بدنه خودرو

هدف از ارائه این رشته در مقطع کارشناسی ارشد،‌ شناخت دقیق‌تر اجزاء‌ مختلف سازه و بدنه خودرو از جمله پلتفرم، بدنه، شاسی و طراحی سیستمهای آنها می‌باشد. در این مقطع دانشجویان ضمن شناخت دقیق‌تر اجزاء و کلیت سازه و بدنه خودرو، با روشهای طراحی قسمتهای مختلف و شبیه‌سازی رفتار آنها در شرایط مختلف از جمله تصادف و خستگی آشنا می‌شوند و حل عددی معادلات بقاء‌ در جامدات را در حالت الاستیک و پلاستیک به صورت عددی فرا می‌گیرند. این دانشجویان با کسب آمادگی حین مطالعه دروس در راستای تحقیقات ابتدا درسی به نام سمینار را می‌گذارنند و متعاقبا پایان‌نامه خود را اخذ می‌نمایند. در سمینار دانشجویان با راهنمایی استاد راهنما و با مجوز دانشکده می‌توانند انواع تکنولوژی روز دنیا در زمینه سازه و بدنه انواع خودرو مورد برسی قرار می‌دهند. این موضوعات می‌تواند شامل موضوعاتی که حتی در دروس خود ندیده‌اند همچون مبحث مواد جدید پلیمری و انواع آلیا‍ژها، نانو تکنولوژی و انواع ابداعات در سازه و بدنه خودرو باشد و مورد بررسی و تفحص قرار گیرد. در مورد پروژه کارشناسی‌ارشد نیز دانشجویان عموما سوژه‌هایی همچون موارد زیر را مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهند:

  • طراحی، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی شاسی 
  • طراحی، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی قسمتهای مختلف بدنه خودرو همچون
    • دربها
    • سپرها
    • درب موتور و صندوق عقب

البته این سوژه‌ها در حالتهای مختلفی از جمله موارد زیر مورد برسی قرار می‌گیرد:

  • در دینامیکهای مختلف
  • در حال تصادف در مودهای مختلف  

این دانشجویان انواع مختلف روشهای تولید قطعات و کلیت خودرو را نیز مورد تحقیق قرار می‌دهند و فرآیندها را تحلیل،‌شبیه‌سازی، طراحی و یا بهینه‌سازی می‌نمایند. این پروژه‌ها هم به صورت شبیه‌سازی عددی و تحلیلی انجام می‌شوند و هم به صورت آزمایشگاهی. دانشجویان به کمک اساتید با ارتباطی که با بخشهای مختلف دو خودروسازی بزرگ کشور برقرار می‌کنند،‌ پروژه‌های کاربردی تعریف می‌کنند. پروژه‌های شبیه‌سازی و تحلیلی با امکانات کامپیوتر موجود در دانشکده انجام می‌پذیرد، ‌اما پروژه‌های آزمایشگاهی مربوطه نیز در این کارخانجات و مجموعه‌های وابسته انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است که دانشجویان عملا تحت این فرآیند هرچه بیشتر با صنعت خودرو از نزدیک آشنا می‌شوند و عموما بر همین اساس آینده کاری آنها رقم می‌خورد. همچنین دانشجویان کارشناسی‌ارشد با توجه به کسب تجربه بسیار گرانبها مورد توجه دانشگاهها مختلف داخل و خارج از کشور که می‌خواهند بر روی موضوعات مرتبط مطالعه و تحقیق کنند قرار می‌گیرند. از جمله دانشگاههایی که گرایش های مهندسی خودرو را ارائه می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد. جهت مشاهده جزئیات بر روی آن کلیک کنید.


AWT IMAGE معرفی بیشتر گرایش سازه و بدنه خودرو

 

دفعات مشاهده: 4823 بار   |   دفعات چاپ: 585 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 92 بار   |   0 نظر

برنامه درسی

  جدول دروس دوره کارشناسی ارشد گرایش سازه و بدنه خودرو:

  ردیف

  موقعیت درس

  واحد

  1

  دروس اجباری (اصلی)

  15

  2

  دروس اختیاری (تخصصی)

  9

  3

  سمینار

  2

  4

  پایان نامه

  6

  جمع

  32

 
دروس اجباری (اصلی)
  • ریاضیات مهندسی پیشرفته
  • اجزای محدود
  • ارتعاشات پیشرفته
  • مکانیک برخورد در خودرو
  • طراحی و تحلیل سازه و بدنه
 
دروس اختیاری-تخصصی (انتخاب سه درس از بین دروس زیر):
  • بهینه سازی
  • روشهای تولید بدنه خودرو
  • خستگی و شکست در خودرو
  • طراحی سیستمهای شاسی
  • الاستیسیته و پلاستیسیته
  • ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه
  • الکترونیک خودرو​
  • MEMS در خودرو

دفعات مشاهده: 16813 بار   |   دفعات چاپ: 1702 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 190 بار   |   0 نظر