هدف

گرایش طراحی سیستمهای دینامیکی خودرو
هدف از ارائه این رشته در مقطع کارشناسی ارشد،‌ شناخت دقیق‌تر اجزاء مختلف سیستمهای دینامیکی خودرو از جمله فنر‌بندی و سیستم تعلیق و کنترلرهای مختلف آن، سیستم های شاسی،‌ سیستم ترمز و کنترلرهای آن و نهایتا سیستم فرمان و کنترلرهای مرتبط با فرمانپذیری خودرو می‌باشد. تمرکز اصلی بر روی زنجیره توان خودرو، سیستمهای تعلیق، چرخ، ترمز و فرمان فرآیندهای دینامیکی در مجموعه سیستمهای خودرو می‌باشد.
در این مقطع دانشجویان ضمن شناخت دقیق‌تر اجزاء و سیستمهای دینامیکی خودرو، با روشهای شبیه‌سازی و حل عددی معادلات دینامیکی خودرو آشنا می‌شوند. این دانشجویان با کسب آمادگی حین مطالعه دروس در راستای تحقیقات، ابتدا درسی به نام سمینار را می‌گذارنند و متعاقبا پایان‌نامه خود را اخذ می‌نمایند. در سمینار دانشجویان با راهنمایی استاد راهنما و با مجوز دانشکده می‌توانند بررسی انواع فناوری های روز دنیا در زمینه سیستمهای فوق الذکر مورد برسی قرار دهند و در راستای تدوین پیشنهادیه پایان نامه کارشناسی ارشد، نسبت به مطالعه ادبیات تحقیق و گردآوری منابع پیشین اقدام نمایند. در مورد پروژه کارشناسی‌ارشد نیز دانشجویان عموما سوژه‌هایی همچون موارد زیر را مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهند:
  • طراحی، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی سیستم تعلیق و اجزاء آن
  • طراحی و بهینه‌سازی سیستم فرمان
  • طراحی سیستمهای کنترل خودرو
  • طراحی و بهینه‌سازی زنجیره توان خودرو، بخصوص گیربکس، دیفرانسیل و ...
  • طراحی و بهینه‌سازی سیستمهای انتقال قدرت خودروهای هیبرید
  • طراحی و بهینه‌سازی سیستم ترمز
  • طراحی و بهینه‌سازی سیستم چرخ و تایر

این پروژه‌ها هم به صورت شبیه‌سازی عددی و تحلیلی انجام می‌شوند و هم به صورت آزمایشگاهی. البته هم اکنون آزمایشگاه های تحقیقاتی در پژوهشکده و دانشکده راه‌اندازی شده‌اند (بخش مربوطه را در سایت دانشکده مشاهده نمایید). عموما دانشجویان با کمک استاد راهنمای خود با ارتباطی که با بخشهای مختلف خودروسازی های بزرگ کشور برقرار می‌کنند،‌ پروژه‌های کاربردی تعریف می‌کنند و اگر کار تحقیقاتی آن در حیطه کامپیوتری باشد،‌ در دانشکده به کار تحقیق ادامه می‌دهند و اگر کار آزمایشگاهی مورد نیاز باشد آزمایشهای مربوطه در یکی از این کارخانجات و یا زیرمجموعه‌های این دو خودروسازی تحقیقات زیر نظر استاد راهنما ادامه می‌یابد.

لازم به ذکر است که دانشجویان عملا تحت این فرآیند هرچه بیشتر با صنعت خودرو از نزدیک آشنا می‌شوند و عموما بر همین اساس آینده کار آنها رقم می‌خورد. همچنین دانشجویان کارشناسی‌ارشد با توجه به کسب تجربه بسیار گرانبها مورد توجه دانشگاهها مختلف داخل و خارج از کشور که می‌خواهند بر روی موضوعات مرتبط مطالعه و تحقیق کنند قرار می‌گیرند. از جمله دانشگاههایی که گرایش های مهندسی خودرو را ارائه می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد. جهت مشاهده جزئیات بر روی آن کلیک کنید.


AWT IMAGE معرفی بیشتر گرایش  طراحی سیستم های دینامیکی خودرو



دفعات مشاهده: 4823 بار   |   دفعات چاپ: 995 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 99 بار   |   0 نظر

برنامه درسی

  جدول دروس دوره کارشناسی ارشد گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو:

  ردیف

  موقعیت درس

  واحد

  1

  دروس اجباری (اصلی)

  15

  2

  دروس اختیاری (تخصصی)

  9

  3

  سمینار

  2

  4

  پایان نامه

  6

  جمع

  32

 
دروس اجباری (اصلی)
  • ریاضیات مهندسی پیشرفته
  • دینامیک خودرو
  • سیستم های انتقال قدرت
  • طراحی سیستمهای چرخ ترمز و فرمان
  • طراحی سیستم های تعلیق
     
دروس اختیاری-تخصصی (انتخاب سه درس از بین دروس زیر):
  • دینامیک پیشرفته
  • ارتعاشات پیشرفته
  • ارتعاشات و آکوستیک
  • دینامیک خودروهای سنگین
  • کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو
  • خودروهای الکتریکی و هیبرید
  • الکترونیک خودرو​
  • MEMS در خودرو

دفعات مشاهده: 8892 بار   |   دفعات چاپ: 1350 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 135 بار   |   0 نظر