|
با کمال افتخار و احترام، به دانشکده مهندسی خودرو، گروه سازه و بدنه خودرو خوش آمدید.
گروه سازه و بدنه خودرو از جمله بزرگترین و فعالترین گروههای مرتبط با حوزه سازه خودرو در کشور، سالانه پذیرای دانشجویان مستعد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. از میان اعضای هیات علمی دانشکده، ۳ عضو اصلی هیات علمی بصورت فعال در این گروه فعالیت و همکاری دارند. همچنین، از سایر گروه ها به صورت همکاری در تدریس بعضی دروس اختیاری و به صورت مشاوره در پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا نیز استفاده می شود.
گروه سازه و بدنه خودرو هر ساله حدود ۴ تا ۶ دانشجوی دکتری و حدود ۱۴ دانشجوی کارشناسی ارشد در دورههای مختلف روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و آموزش الکترونیک جذب میکند. این گروه هر ساله ظرفیت محدودی را برای جذب دانشجو با استفاده از سهمیه دانشجویان ممتاز (بدون آزمون ورودی) در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از میان فارغ التحصیلان دانشگاه علم و صنعت و دانشجویان سایر دانشگاههای کشور تخصیص میدهد. همچنین، از دانش آموختگان دوره دکترا برای گذراندن دوره پسا دکترا، درصورت دارا بودن ضوابط، استقبال می کند.
اساتید گروه سازه و بدنه خودرو دارای تخصص و توانمندی و تجارب گرانبهایی در حوزههای مختلف خودرو می باشند. بعضی از این حوزه ها عبارتند از:
طراحی اجزاء خودرو، طراحی سیستمی خودرو، مکانیک برخورد در خودرو، تحلیل سازه و بدنه، تحلیل اتصالات، روش ها و فرایندهای تولید و ساخت در خودرو، ارتعاشات سازه ها در خودرو، روش های بهینه سازی، مکانیک شکست و خستگی، تکنولوژی های پیشرفته در خودرو، مواد کاربردی در خودرو، ایرودینامیک در خودرو، روش های مدل سازی و اجزاء محدود، ایمنی و فاکتورهای انسانی، ارگونومی در خودرو.
فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اساتید گروه سازه و بدنه خودرو طیف وسیعی از مطالعات تحلیلی، عددی و تجربی را در حوزههای فوق الذکر شامل میشود که برطرف کننده نیازهای علمی صنایع مختلفی همچون صنایع قطعه سازی، مراکز تحقیقاتی و تولیدی خودروسازان، مراکز خدمات پس از فروش خودرو، تعمیرگاه های مرکزی و تعمیرگاه های کوچک، واحدهای لجستیکی و پشتیبانی، بخش های مختلف نوآوری در صنایع وابسته به سیستم های حمل و نقل خودرویی، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، پژوهشگاه های علمی و کاربردی این حوزه، دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های تخصصی، مراکز علمی دانشگاهی داخل و خارج کشور است. مطابق آمارهایی که از فارغ التحصیلان این گرایش در طول سالیان گذشته در دست است، اکثریت قریب به اتفاق این افراد در حوزههای مرتبط با رشته تحصیلی خود در حال فعالیت هستند و تعداد زیادی از ایشان در زمره کارآفرینان کشور قرار دارند.
گروه سازه و بدنه دارای آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی «سیستم های دینامیکی خودرو»، «شبیه سازی و طراحی بهینه خودرو»، «سازه ها و شاره ها»، به همراه بعضی امکانات محدود برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است تا فضای پژوهشی مناسبی را برای دانشجویان فراهم آورد و ایجاد تحقیقات در لبه علم را امکان پذیر نماید. نتیجه تحقیقات همکاران هیأت علمی و آزمایشگاههای مذکور به صورت پیوسته در قالب ثبت اختراعات در مجامع ملی و بینالمللی، انتشار کتب و مقالات علمی در مجلات معتبر، انجام پروژههای صنعتی برای رفع مشکلات کشور و کمک به پیشبرد اهداف عالیه آن انجام میگیرد.
بعضی از فعالیتهای علمی و پژوهشی صورت گرفته در گروه سازه و بدنه خودرو در تعامل مستقیم با صنایع و به منظور حل مسائل روز صنعتی کشور و در قالب قراردادهای صنعتی به انجام رسیده یا در حال انجام هستند و تعدادی از دانشجویان تحت نظارت استادان این گروه در این پروژهها فعالیت دارند.
محورهای پژوهشی سازه و بدنه خودرو
۱. طراحی، تحلیل و بهینه سازی در خودرو
طراحی امری خلاقانه است که می تواند از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. می تواند از طرح ساده تا یک مجموعه پیچیده را شامل شود. برای یک خودرو می توان از منظر طراحی قطعه، طراحی یک مجموعه داخلی خودرو و همچنین طراحی یک خودرو کامل به موضوع وارد شد. در طراحی و توسعه یک قطعه سازه ای لازم است الزامات آن قطعه با توجه به نیازسنجی و استانداردها مورد توجه قرار گیرد. در طراحی سیستمی، مجموع فرآیندها از یک مسیر منظوم پله پله طی می شود تا محصول نهایی به صورت نمونه محقق گردد. سازمان های پیشگام آن هایی هستند که به امر تحقیق و توسعه اهمیت بیشتری داده و با تکیه بر آموزش های کلاسیک این حوزه، می توانند نوآوری و خلاقیت را نهادینه نمایند. بی شک، طراحی و تحلیل در حوزه خودرو، یکی از نیازهای فوق العاده ضروری و بنیادین کشور بوده که لازم است متخصصین زیادی در آن آموزش ببینند تا بتوانند در رفع نیازهای موجود موثر واقع شوند. علاوه بر آن، همیشه در هنگام توسعه محصول، لازم است شرایط بهینه درنظر گرفته شود تا با کمک روش های هدفمند، به نتایج مطلوب تری رسید. روش های بهینه سازی، بسیار متنوع بوده و ضروری است نسبت به انتخاب روش مناسب برای هر حوزه پژوهشی، دقت کافی صورت پذیرد.
۲. مکانیک برخورد و جذب انرژی
تصادف در خودرو از همان ابتدای پیدایش خودرو در دهه ها قبل، بسیار مورد توجه سازندگان و مشتریان بوده است. لذا موضوع ایمنی سرنشین در هنگام تصادف و امکانات مختلف برای جلوگیری از تصادف، دغدغه ای جدی است که نظر پژوهشگران و صنعتگران بسیاری را به خود جلب کرده و از جنبه های مختلف تئوری، روش های کامپیوتری و استفاده از آزمون های واقعی به آن ورود می کنند. خصوصا کشور ما که آمار بالایی در تلفات جاده ای در اثر تصادف دارد، لازم است بیشتر در این خصوص فعالیت علمی و تحقیقاتی انجام دهد. به منظور کاهش صدمه به سرنشین، لازم است انرژی ناشی از برخورد با روش های مختلفی جذب گردد تا کابین خودرو و بالتبع سرنشینان آن کمترین تاثیر را در هنگام تصادف متحمل شوند. استفاده از روش های مختلف در طراحی قطعات سازه ای و سپس تحلیل آن ها از نظر تئوری و یا عددی به طور وسیع در مجلات علمی و معتبر ارائه می شود و مورد توجه خودروسازان پیشگام دنیا به منظور ارتقاء استانداردها و تولید محصول های رقابتی می باشد.
۳. ارتعاشات و ارگونومی
امروزه، پیشرفت روزافزون خودرو به منظور ارضاء نظر مشتریان در رقابت های تنگاتنگ سازندگان امری ضروری است. راحتی سرنشین از منظر کنترل ارتعاشات وارده به کابین، افزایش راحتی سرنشین و درنظر گرفتن فاکتورهای ارگونومی جزء لاینفک طراحی یک خودرو می باشد. قطعات و مجموعه ها مورد تحلیل ارتعاشاتی در محدوده های مختلف فرکانسی قرار می گیرند. تحلیل ارتعاش وارده که می تواند باعث لرزش و نویز گردد از دیدگاه تئوری، شبیه سازی کامپیوتری با کمک نرم افزارهای مختلف و همچنین امکانات آزمایشگاهی قابل انجام است. علاوه بر آن، هنگام طراحی یک خودرو، لازم است الزامات ارگونومی خصوصا از منظر استانداردهای تخصصی به درستی رعایت گردند. شناخت عمیق و توسعه بخش های تخصصی این حوزه، بسیار گسترده بود و می تواند شامل موضوع های بسیار متنوعی گردد.
مواد و روش های تولید
روش ها و فرایندهای تولید قطعات خودرو به علت وجود قطعات متنوع و با مواد مختلف موجود در یک خودرو، بسیار گسترده است. مواد فلزی و غیر فلزی با خواص مختلف، در قطعات سازه ای یک بدنه خودرو استفاده می شوند که با روش های گوناگونی تولید می گردند. شناخت روش های تولید و بکارگیری ابزارهای کیفی مناسب برای رسیدن به قطعه و در نتیجه یک خودروی با کیفیت، بسیار اهمیت دارد. برای این منظور، روش های تولید، پوشش و اتصال دهی قطعات، استراتژی های مونتاژ قطعات در خودرو و همچنین آزمون های مختلف طبق استانداردهای ملی یا بین المللی در حال توسعه بوده و از جایگاه ویژه ای خصوصا از دیدگاه سازندگان خودرو و محققین این حوزه برخوردار است. گستردگی این محور پژوهشی، به گستردگی همه صنایع بوده و به مثابه موتور محرکه ای برای پیشرفت یک کشور تلقی می شود. به همین خاطر، بسیاری کشورها که می خواهند در مسیر توسعه قرار گیرند، به سوی ایجاد صنعت خودرو قدم بر می دارند تا پایه های فناوری را در جامعه صنعتی خود نهادینه کنند.
۴. چرخه عمر و دوام محصول
علم مکانیک برای عمر و دوام یک محصول می تواند از منظر مکانیک شکست و خستگی مورد بررسی قرار گیرد. همیشه لازم است هنگام تولید و بکارگیری یک محصول در خودرو، میزان کارایی قابل قبول تا رسیدن به انتهای چرخه عمر محصول تحلیل شود تا خراب شدن نابهنگام قطعه، باعث مشکلات حاد و خصوصا صدمه به سرنشین نشود. استفاده از مواد مناسب، دانستن خواص آن ها، بکارگیری روش های ساخت و اتصال، در بررسی های تئوری، شبیه سازی و آزمایشگاهی برای شناخت عمر قطعه، لازم است تحقیق می شود. به منظور پیشرفت تولید، باید آزمون های مختلفی برای بررسی کارایی یک قطعه یا یک مجموعه قطعات، صورت پذیرد و در مراحل مختلف، تحت کنترل قرار گیرد.
|
دکتر جواد مرزبان راد
(مدیر گروه)
|
دفعات مشاهده: 60 بار | دفعات چاپ: 27 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر